سفارش تبلیغ
صبا ویژن

استانبول بزرگترین شهر ترکیه

تاریخچه استانبول

یکی از بزرگترین شهرهای جهان و بزرگ‌ ترین شهر کشور ترکیه است. 

استانبول نام پیشین قسطنطنیه به‌معنای شهر کنستانتین است و بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر در کشور ترکیه و مرکز فرهنگی و اقتصادی آن کشور است. جمعیت این شهر در آمار سال 2018 حدود 15?067?724 نفر گزارش شده‌است. استانبول بزرگ‌ترین کلان‌شهر اروپا و دومین کلان‌شهر بزرگ خاورمیانه پس از قاهره محسوب می‌شود.  این شهر در کنار تنگه بسفر، دریای مرمره و دریای سیاه قرار دارد. تنگه بسفر دو قاره? آسیا و اروپا را از یکدیگر جدا می‌کند و استانبول تنها شهر بزرگ جهان است که در دو قاره? جهان گسترده شده‌است. بندر طبیعی شاخ طلایی یا خلیج در این شهر واقع است.

این کلان‌شهر به عنوان پایتخت فرهنگ اروپا در سال 2010 انتخاب شد. همچنین از لحاظ تعداد گردشگران خارجی سومین شهر توریستی جهان در 2010 به‌شمار می‌رفت.

بسیاری از کشورها از جمله ایران در این شهر دارای کنسولگری هستند.

استانبول یادگار دوران امپراتوری روم و بعد از آن امپراتوری عثمانی است و آثار برجسته ای از ان دوران به جا مانده مانند مسجد ایاصوفیه (کلیسای بزرگ ارتدکس شرقی که در دوران ژوستینین امپراتور روم ساخته شد و سپس در زمان عثمانی تبدیل به مسجد شد و پس از روی کار آمدن جمهوری ترکیه به موزه تبدیل شد و مجدداً در سال 2020 به مسجد تغییر کاربری داد) و مسجد سلطان احمد که شاهکار معماری اسلامی و عثمانی است.

زبان استانبول

ترکی استانبولی یکی از قدیمی ترین زبان های دنیا و زبان رسمی ساکنان ترکیه و شهر استانبول می‌باشد و همچنین زبان ترکی، این زبان شیرین و گوش نواز در گذر زمان دستخوش تغییرات بسیاری شده است و بدین ترتیب تاریخچه تحولات زبان ترکی و نوشتار آن را می‌توان به سه دوره مختلف تقسیم کرد: 

دوره ترکی قدیم : زبان ترکی در زمان قبل از پذیرش اسلام توسط ترکها، بیشتر به صورت شفاهی بود و قدیمی ترین نمونه های موجود از زبان ترکی باستان، کتیبه اورخون است؛ 

دوره فرهنگ اسلامی : در این دوره کلمات و حتی ساختار زبان ترکی تحت تاثیر فرهنگ اعراب دچار تغییراتی شد و زبان دولت عثمانی را تشکیل دادند.

دوره مدرن : در این دوره ، زبان ترکی تحت تاثیر تفکر و ادبیات غربی ، تغییر بسزایی داشت و مهمترین آن ها، نوشتار و جایگزینی حروف لاتین به جای حروف عربی بود که در سال 1928 تصویب شد و مقرر شد که حروف الفبای عربی، از الفبا و زبان کشور ترکیه برداشته شود ، بدین صورت بود که سیستم نوشتاری ترکیه از ترکی عثمانی به ترکی لاتین تغییر پیدا کرد .

 

سایر خدمات متروپل

   تحصیل در ترکیه   اقامت ترکیه از طریق تحصیل آزمون یوس  بورسیه تحصیلی در ترکیه  آموزش زبان ترکی استانبولی